Věci, které se ještě před pár lety zdály být fikcí, jsou dnes realitou. Technologie nás žene neustále kupředu a pomáhá nám ve všech oblastech života. Vidět tyto původně sci-fi myšlenky doslova ožívat je fascinující. Sledovat to, kam se bude ubírat další vývoj, lze skrze technologické giganty. Čeká nás nová verze internetu? Další raketově rostoucí oblast ekonomiky? A co s tím má společného přejmenování společnosti Facebook na Meta?
Co je Metaverse
Zjednodušeně řečeno, metaverse je novou vylepšenou formu internetu, jehož součástí budou trvale sdílené 3D prostory propojené do jednoho virtuálního vesmíru. Dalo by se říct, že se jedná o “pohlcující” internet, do kterého lze vstoupit a komunikovat s ním v reálném čase.
Šéf VR společnosti Meta Andrew Bosworth řekl v rozhovoru s novináři.
„Metaverse je soubor virtuálních 3D prostorů, kde můžete navzájem sdílet pohlcující zážitky, když nemůžete být spolu. Co přijde po internetu? Místo toho, abyste se dívali na obrazovku, můžete vše zažít.”
Metaverse by měl přijít se spoustou zážitků, včetně her, sociálních sítí, streamování videí, nakupování nebo fitness. Dva hlavní způsoby interakce jsou rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR). Rozšířená realita přidává digitální prvky do reálného světa, např. skrze obrazovku telefonu nebo chytré brýle. Virtuální realita kompletně nahrazuje realitu skrze náhlavní soupravu.
Facebook – Meta
Ve spojení s metaverse se nejvíce hovoří o Facebooku, přestože slovo metaverse existuje už skutečně dlouho nezávisle na jakékoli společnosti na světě.
Šéf společnosti Facebook Inc. Mark Zuckerberg oznámil na konci října 2021 přejmenování mateřské společnosti Facebook na Meta, jako součást svého závazku k metaverse.
Technologický gigant již investoval do budování svého metaverse miliardy dolarů a přislíbil, že najme dalších 10 000 zaměstnanců, aby na projektu pracovali. Budoucnost Facebooku jako sociální sítě totiž vidí v přesunu do virtuálního prostoru a poskytnutí uživatelům ještě více funcí a možností v metaverse.
Fortnite, Roblox
Metaverse není svázaný jen s Facebookem. V některých formách již nyní existuje ve hrách jako je Fortnite, Roblox nebo Minecraft. Do jejich metaverse se připojíte za pomoci VR brýlí Facebook Oculus.
Například ve hře Fortnite každý hráč načte svou postavu (avatara) a toho používá napříč celou hrou. Hráč má na vybranou z tisíců “časoprostorových trhlin”, které ho s dalšími až 99 hráči dostanou do jednoho z tisíců různých světů.
Decentraland
Dalším, kdo se myšlence metaverse blíží, je tzv. Decentraland. Jedná se o decentralizovanou 3D platformu skládající se z více jak 90 000 pozemků. Virtuální statky lze koupit kryptoměnou Mana, která je založena na blockchainu Ethereum.
V říjnu 2021 se v Decentralandu konal první hudební metaverse festival, který trval 4 dny a zahrnoval virtuální představení několika hudebních umělců. Podobná akce se konala i v dubnu 2020 v herním prostředí videohry Fortnite. Vystoupil zde živě americký rapper Travis Scott. V Decentralandu byl i nejznámější festival světa Burning man v roce 2020, kdy koronavirová opatření zabránila jeho oficiálnímu pořádání v nevadské poušti USA.
Somnium Space
Somnium Space se snaží vytvořit rozsáhlý VR svět, kde dostávají hráči možnost nezávisle se pohybovat, tvořit, komunikovat s ostatními a dokonce i rozjet podnikání, či vlastnit pozemek. Spolu s Decentraland jde o dva nejviditelnější projekty využívající decentralizovanou technologii blockchain. Somnium Space je založený českými autory, kteří dokládají velké podhoubí šikovných lidí v oblasti inovací, blockchainu a myšlenek decentralizace v České republice.
Winklevossovi vs. Zuckerberg
To, jak moc velké téma v budoucnu metaverse bude, podporuje i fakt, že se o Somnium Space začali zajímat dvojčata Winklevossovi. Tato dvojice je známá tím, že se v minulosti soudila s Markem Zuckerbergem, že jim ukradl nápad na Facebook. Nakonec uazvřeli bratři Winklevossovi s Markem Zuckenbergem dohodou a byli mimosoudně vyrovnání – odešli se 45 milionamy dolarů v akciích a 20 milionů dolarů v hotovosti. Následně investovali do do bitcoinu a dalších kryptoměn, založili kryptoměnovou burzu Gemini a získali ještě větší majetek, než kdyby zřejmě zůstavali u Facebooku.
V době, kdy se Facebook snaží vybudovat vlastní metaverse, se stali Winklevossovi prostřednictvím fondu Gemini Frontier Fund investory a poradci české firmy Somnium Space. Po letech tak dochází mezi podnikateli k “souboji”. A zatímco se Facebook snaží nad metaverse získat kontrolu a těžit data, Somnium buduje decentralizované světy postavené na technologii blockchain a kryptoměnách.
Facebook má ale obrovskou výhodu v uživatelské základně. Přes opakované úniky osobních informací a nekalých praktik Facebooku, uživatelé nadále používají tuto platformu, sociální síť i jeho aplikace jako je Messenger, WhatsApp a Instagram.
Aktivity technologických gigantů ve virtuálním světě
Metaverse je na úplném začátku vývoje a jeho dokončení může trvat i desítky let. V budoucnu se můžeme těšit na nespočet nových technologií, her, inovací, funkcí i produktů souvisejícím se vznikem nové podoby internetu. Vyřešit se musí velké množství problémů, jako například zabezpečení dat, jejich uchovávání, kompatibilita kódu, bezpečnost, cenzura a mnoho dalšího.
Velký dopad na to, jak se bude metaverse formovat a jak rychle se bude vyvíjet, budou mít aktivity technologických gigantů. Nejen Facebook a bratři Winklevossovi se vrhají do světa metaverse.
Microsoft
Microsoft představil nový projekt Dynamics 365 Connected Spaces. Jedná se o aktualizaci pro Microsoft Teams, která by měla vyjít již v roce 2022. Uživatelům poskytne personalisované avatary a prostory pro setkávání, k nimž lze přistupovat z jakéhokoliv zařízení.
Generální ředitel Microsoftu také prohlásil, že společnost plánuje integraci metaverse do svých herních řad na Xboxu.
Nvidia
Výrobce počítačových čipů Nvidia Corp vybudoval svou platformu Omniverse pro propojení 3D světů do sdíleného virtuálního vesmíru. Omniverse se používá pro projekty, jako je vytváření simulací budov v reálném světě, a tak se předpokládá, že na něm lze stavět metaverse.
Epic Games
Epic Games je společnost, která stojí za již jmenovaným fenoménem Fortnite. Zároveň vlastní velký herní engine Unreal, který se používá k vývoji her a dalších vizuálních efektů, jako například kulis televizních pořadů.
CEO Tim Sweeney, který je známý svým kritickým postojem k velkým platformám, jako je Apple nebo Google, prohlásil, že metaverse bude muset být participativním společným prostorem.
Tencent
Opomenout nesmíme ani čínského technologického giganta Tencent Holdings Ltd. Dle tržeb se řadí mezi největší světové videoherní firmy a má podíly ve studiích jako Epic Games nebo Activision Blizzard. Tencent v letošním roce zaregistroval mnoho ochranných známek souvisejících s metaverse pro svou sociální stránku QQ.
Google, Amazon, Apple
Rozvoj metaverse bude také velkou měrou záležet na postojí Amazonu, Googlu nebo společnosti Apple.
Zatímco Amazon by mohl z metaversu profitovat a výrazně přispět jeho vývoji, v případě Apple už tomu tak být nemusí. Myšlenka otevřené platformy, v nichž má každý přístup k celé škále dat, je v rozporu s obchodní strategií firmy Apple. Nicméně se mluví o tom, že i Apple pracuje na technologii, která by pomohla budovat metaverse. Apple je však tajnůstkářský a tak to jsou jen dohady a spekulace. Avšak už jen vývoj produktů jako jsou Apple brýle pro rozšířenou realitu a virtuální realitu dávají Applu určitý vstupní bod k dalším metaverse produktům a službám.
Bývalý generální ředitel Googlu, Eric Schmidt, se vyjádřil skepticky k tomu, že Meta (Facebook) na projektu uspěje. Google pracuje na technologii, která může pomoci s budováním metaverse. Dodal, že příslib je mocný, ale může způsobit problémy, když se lidé vzdají skutečného života pro virtuální svět.
Zároveň se vyjádřil k regulacím slovy “Nemyslím si, že regulátoři dnes mají správnou formulaci nebo dokonce způsob, jak o tom diskutovat.“.
Ekonomika ve virtuálním prostředí
Velkou kapitolou je ekonomická stránka věci. Potenciál virtuálních říší je obrovský. Podle viceprezidenta Deepaka Muraliho Chandrasekarana je vnitřní ekonomika Robloxu na takové úrovni, že si její tvůrci v roce 2019 přišli na více jak 110 milionů USD.
Zpravodajský server Vice uvedl, že hrubý domácí produkt vnitřní ekonomiky virtuálního světa Second Life se odhaduje na 500 milionů dolarů.
Ekonomický potenciál se ukázal také v případě již zmíněného koncertu Travise Scotta na platformě Fortnite. Připojilo se 12 milionů lidí a přestože nebyli všichni v jednu chvíli ne stejném místě, kvůli omezené kapacitě počítačového serveru, ukázalo to sílu, kterou by metaverse mohl mít.
Metaverse může nabídnout plně funkční ekonomiku závislou samu na sobě. Jednotlivci budou moci vytvářet, vlastnit, investovat, podnikat a prodávat svou virtuální práci, která bude produkovat vlastní hodnotu uznávanou ostatními uživateli.
Budoucnost metaverse
Ačkoliv se některé názory na novou podobu internetu v úrovni metaverse mohou lišit, je jasné, že se jedná o obrovský pokrok, o kterém budeme v následujících letech slyšet čím dál tím více. Metaverse bude fungovat neustále a bude přístupný všem. Nikdy se nevynuluje, nepozastaví ani nevypne.
Jedná se o revoluci, která změní pohled nejen na technologickou stránku věci, ale také na ekonomiku a sociální kontakty. Jedním z cílů je, aby se stovky až miliony lidí mohly účastnit jednoho sdíleného synchronního zážitku ve stejném čase. A jako byly před desítkami let představy o mobilním telefonu fikcí, stejně tak se blíží doba, kdy bude metaverse součástí našeho každodenního života.
Určitě vzniknou nové společnosti anebo subjekty, které metaverse posunou do nových úrovní. Vidíme ale už dnes stávající společnosti, které se věnují inovativním technologiím a internetu, jak vstupují do oblasti metaverse a vyvíjejí produkty a služby. Nejvíce patrné to je u Facebooku a zde by mohl vstup do metaverse skutečně výrazně ovlivnit další budoucnost společnosti, navíc ještě s plánovaným spuštěním přímých plateb mezi uživateli (s kryptoměnou Libra).
Společností, kterým pomůže metaverse, je více a mohou to být v první vlně právě ty, kteří vyrábějí hardware. Není náhoda, proč Facebook koupil v minulosti společnost Oculus a pustil se tak intenzivně do vývoje VR brýlí.
Do akcií investuji přes brokera Degiro (recenze Degiro).
Investování zahrnuje rizika ztrát. Investujte jen takové peníze, které si můžete dovolit ztratit. Investujte opatrně. Článek a veškeré informace slouží ke vzdělávacím účelům a nejsou investičním doporučením.