Facebook již v loňském roce oznámil, že se začal zabývat možností adopce technologie blockchainu. V současné době je na studium této problematiky zřízen nový tým vedený Davidem A. Marcusem. Marcus, který dosud působil jako vedoucí Messenger divize, je ve světě internetových obchodů významnou osobností. Působil jako prezident PayPal a zkušenosti nasbíral i jako člen představenstva Coinbase. Jeho tým se zabývá perspektivou využití technologie blockchainu v rámci celé platformy nejpopulárnější sociální sítě.
Dle Marcuse Facebook zatím vydání vlastní kryptoměny neplánuje
Ještě letos v únoru David A. Marcus popíral, že by Facebook v nejbližší době plánoval zavést vlastní kryptoměnu. Platby v kryptoměnách označil za drahé a zdlouhavé a jejich systém za nedoladěný. Ale byť oficiální zprávy zatím připouštějí pouhý teoretický výzkum možností aplikace zmiňované technologie, objevují se zvěsti, že plány společnosti, která vlastní největší sociální síť, jsou konkrétnější, než zatím veřejně přiznává.
Vyvíjí přesto Facebook kryptoměnu?
Magazín Cheddar přinesl zprávu od údajně věrohodného zdroje, který tvrdí, že Facebook plánuje vytvoření vlastní kryptoměny. Zprávu převzala mnohá další média, nicméně k jejímu oficiálnímu potvrzení ani popření ze strany Facebooku zatím nedošlo. Mluvčí Facebooku pouze potvrdil, že se společnost výzkumem různých možností technologie blockchainu v tuto chvíli aktivně zabývá. Dále již jen uvedl, že v tuto chvíli nemá společnost v úmyslu sdělovat další informace.
Vlastní kryptoměna by byla racionálním a perspektivním krokem
Byť se zatím jedná o neověřenou informaci, bylo by vytvoření vlastní kryptoměny pro Facebook logickým a zcela pochopitelným krokem. Facebook by se stal nezávislým na externích poskytovatelích internetových plateb a oprostil by se tak od nutnosti odvádět jim poplatky z provedených transakcí. Facebookovou kryptoměnu by pak zřejmě bylo možné využívat například na Marketplace, který uživatelům sociální sítě umožňuje přímý nákup a prodej zejména použitého zboží. Vlastní kryptoměna by se zde mohla stát jediným platidlem. Lze spekulovat, že by ji Facebook jako masově užívaná sociální síť mohl využívat i jako platidlo pro nákup různých aplikací a nadstandardních služeb.
Je zákaz reklamy na kryptoměny tahem proti konkurenci?
Domněnku, že Facebook chystá vlastní kryptoměnu, podporuje i zákaz reklamy na služby spojené s kryptoměnami. Ten sociální síť zavedla na počátku roku. Byť se v oficiálním odůvodnění zákazu uvádí, že jsou kryptoměny často spojeny s klamavými praktikami, mohlo by být opravdovým cílem zamezení propagace konkurenčních kryptoměn.
Facebook již má s virtuálními penězi zkušenosti
Vlastní virtuální platidlo provozoval Facebook již v roce 2009. Jednalo se o tzv. Facebook Credits, které mohli uživatelé zakoupit za fiat měnu a dále je využít k dokupování rozšíření facebookových her. Kredity se ale neuchytily a tak od jejich používání společnost posléze upustila.
Jaký potenciál by měla kryptoměna Facebooku?
Jelikož je Facebook jedním z hlavních hráčů na trhu a jeho služby využívá drtivá většina uživatelů internetu, je pravděpodobné, že bude nadále držet krok s vývojem a k uvedení vlastní kryptoměny nakonec přikročí. Nejpopulárnější sociální síť v současné době využívá více než 2 miliardy uživatelů, kteří jejím prostřednictvím komunikují s přáteli, ale také realizují internetové obchody a využívají širokou škálu služeb a aplikací, které běží na její platformě. Proto by pro Facebook, pokud se rozhodne vlastní kryptoměnu spustit, nemělo být těžké získat důvěru uživatelů v její hodnotu a zejména praktickou využitelnost.