Apple je v současnosti společností s nejvyšší tržní hodnotou na světě, a to především díky produktům jako jsou chytré telefony iPhone, tablety iPad, přehrávače iPod, počítače Mac nebo hodinky Apple Watch. Není tak divu, že celý technologický svět ostře sleduje každý krůček společnosti.
V poslední době se mluví o tom, že má Apple tým složený ze stovek zaměstnanců, kteří pracují na projektech virtuální a rozšířené reality. Společnost Apple se snaží o implementaci AR a VR do budoucích zařízení iOS nebo nových hardwarových produktů. První z takových výrobků by mohl být na trh uveden již v roce 2022.
Co je technologie AR a VR?
Jaký je rozdíl mezi VR (virtuální realitou) a AR (rozšířenou realitou)? Virtuální realita (VR) je uměle vytvořené prostředí, které kompletně nahrazuje realitu. Je tvořena speciálním softwarem a zaměřuje se na zrak a sluch. Některé pokročilé systémy dokáží však ovlivnit i další senzory těla, třeba smysl pro rovnováhu a uživateli tak připadá prostředí opravdu skutečné.
Rozšířená realita (AR) přidává digitální prvky do reálného světa. Praktickým příkladem mohou být filtry na Instagramu nebo hry, které nabízí umístění herních prvků v reálném světě, např. populární Pokemon Go.
Projekt N421 a N301
Údajný tým, vedený Mikem Rockwellem, má ve svém vývoji dva cíle. Projekt N301 by měl být náhlavní soupravou, která bude kombinovat to nejlepší z AR a VR. Ta by měla být podobná jako náhlavní souprava pro virtuální realitu Facebook Oculus Quest, ale s elegantnějším designem a z materiálů, které zajistí vyšší komfort.
Druhý projekt má označení N421 a mělo by se jednat o pár lehkých brýlí s rozšířenou realitou. Ačkoliv se právě o těchto brýlích hovoří ve spojitosti s Applem častěji, zdá se, že náhlavní souprava bude již v příštím roce prvním spuštěným produktem. Uvedení AR brýlí se pak očekává začátkem roku 2023.
Apple je známý tím, že velmi střídmě informuje investory i veřejnost o svých nových plánovaných produktech. Můžete si vygooglit právě „project N421“ a zjistíte, že se dlouho hovořilo pouze o tajném projektu, kdy Apple vyvíjel „něco nového“, co bude dalším hitem.
Brýle budoucnosti
Brýle by měly vypadat podobně, jako klasické brýle, přičemž oba objektivy mají displeje, se kterými lze komunikovat za pomoci gest. Současný prototyp připomíná sluneční brýle se silnými rámečky, ve kterých je umístěna baterie a čipy.
Apple údajně plánoval použít špičkové OLED mikrodispleje dodávané společností Sony. Ty se vyznačují velmi rychlou odezvou, extrémně vysokým kontrastem, širokým barevným spektrem, vysokou svítivostí, nízkou odrazivostí a integrovanými ovladači pro tenký a lehký design.
Podle některých zdrojů však Apple spolupracuje s Taiwanskou společností TSMC na vývoji ultramoderních OLED displejů, které by měly být menší, než jeden palec. Mikro OLED displeje jsou postaveny přímo na čipových oplatkách místo běžného skleněného substrátu, díky čemuž jsou tenčí, menší a energeticky účinnější. Brýle by měly mít 0,5 palcový displej s rozlišením 1280×960.
Společnost očekává, že brýle AR budou uvedeny na trh jako příslušenství pro iPhone. V první řadě převezmou roli displeje a poskytnou první optický průhledný zážitek z AR pro mobilní zařízení. Operační systém, který na brýlích poběží, je rOS, který je založený na iOS systému.
Podle některých zpráv zvažovala společnost Apple za vstupní metody dotykové panely, hlasovou aktivaci nebo gesta hlavy. Mezi další návrhy padla i virtuální zasedací místnost nebo 360stupňové přehrávání videa.
Zajímavé akvizice společnosti Apple
Během posledních let koupil Apple několik společností, které se zabývají tvorbou produktů souvisejícími s AR a VR. Je zřejmé, že se dlouhodobě připravuje na vstup na nový trh, který díky akvizicím bude mnohem rychlejší.
Akonia Holographics
Akonia Holographics je startup, který Apple koupil v srpnu 2018. Vyrábějí čočky pro brýle s rozšířenou realitou a inzerují první komerčně dostupnou objemově holografickou reflexní a vlnovodnou optiku na světě pro průhledné zobrazovací prvky v chytrých brýlích.
Vrvana
V roce 2017 koupil Apple společnost Vrvana, která vyvinula sluchátka se smíšenou realitou Totem. Projekt nebyl nikdy zpřístupněn veřejnosti. Kombinuje technologie VR a AR v jednom headsetu a společnost by mohla plánovat použití technologie Totem právě v budoucím projektu.
Metaio
Apple získal Metaio již v roce 2015. Produkt Metaio Creator umožňuje vytvoření scénářů rozšířené reality během několika minut a před akvizicí ho využívalo například Ferarri pro svůj showroom rozšířené reality.
Faceshift
V roce 2015 koupil Apple také společnost Faceshift. Herní a animační studia se společností před akvizicí spolupracovali na technologii určené k rychlému a přesnému zachycení mimiky pomocí 3D senzorů a jejich transformací na animované tváře v reálném čase.
Mezi další zajímavé akvizice patří také Emotient, Flyby Media, RealFace, NextVR, Spaces nebo PrimeSense.
Smart brýle jako iPhone killer
Technologický sektor nabízí obrovskou škálu nových investičních příležitostí a firmy jako Apple neustále nacházejí další cesty a ženou vývoj kupředu. Je zřejmé, že vývoj začíná u start-upů, které v řadě případů skončí právě pod křídly velkých technologických společností jako je Apple nebo Facebook.
Očekává se, že by se v budoucnu mohly stát chytré brýle náhradou mobilních telefonů, a tak je krok tímto směrem pro Apple zajímavou volbou a inovačním krokem.
Smart brýle jsou v zákulisí označovány jako tzv. iPhone killer. Přestože je dnes iPhone vnímán jako jeden z nejlepších a nejprodávanějších telefonů na světě, přijde doba, kdy bude technologicky nahrazen. Apple jako vývojářská společnost je však natolik pozorná, že dokázala vytvořit svůj vlastní produkt, který bude iPhone killerem.
Facebook je hlavním konkurentem
Nelze však zapomínat na konkurenci. Například společnost Facebook svými Oculus VR brýlemi již do virtuální reality zasahuje. Spolu se společností Ray-Ban představil Facebook na začátku září 2021 chytré brýle Ray-Ban Stories, které poskytují autentický způsob pořizování fotografií a videa a poslechu hudby nebo telefonování.
Očekávání investorů
Právě díky takovým projektům by mohla společnost lépe expandovat na zahraniční trhy, získat nové zakázky nebo nové obchodní partnery. To by znamenalo další růst akcií a přitáhlo pozornost investorů.
Negativně by mohla zapůsobit regulační omezení nebo technické problémy spojené s produkty. Cena akcií Apple je do značné míry závislá na chování masy investorů, která podléhá emocím, tedy bude záležet, jaký úspěch budou mít Apple brýle na trhu.
Informací o Apple brýlí není mnoho, ale zároveň už jsou veřejné první technické specifikace. Early investoři tak mají poměrně dostatek informací pro své rozhodnutí.
Samozřejmě není vhodné investovat do společnosti jen z důvodu očekávaného boomu okolo chytrých brýlí. Jedná se pouze o další výrobek Apple, který má zapadat do jejich ekosystému. Považujeme však za velmi důležité, zejména u společnosti Apple, hodnotit v rámci analýzy také tento připravovaný produkt, který bude podle nás v budoucnu hrát významnou roli.
Do akcií investuji přes brokera Degiro (recenze Degiro).
Investování zahrnuje rizika ztrát. Investujte jen takové peníze, které si můžete dovolit ztratit. Investujte opatrně. Článek a veškeré informace slouží ke vzdělávacím účelům a nejsou investičním doporučením.