Na počátku 90.let si jeden mladý muž všiml rostoucího trendu internetu, půjčil si peníze a založil internetový obchod s názvem Amazon. Byl to Jeff Bezos.
V roce 2021 ohlásil, že ukončí své působení ve funkci CEO Amazonu a společnost opustí z řídící funkce. Pozornost světa upoutal následně, když za tři dny prodal akcie Amazonu v hodnotě téměř 1,8 miliardy USD.
Tohle není náhoda. Bylo to dlouho plánované.
Zatímco média sledovaly, kdo nastoupí na pozici nového CEO Amazonu a spekulovalo se o důvodech odchodu Bezose, já jsem se zabýval něčím docela jiným.
- Co je další NEXT BIG THING?
- Kam Bezos peníze vkládá?
- Co mi uniká?
- Kde vidí příležitost a kam jeho nová společnost směřuje?
- Jak toho můžu využít a jak investovat do jeho společnosti? Anebo jiné?
Věděl jsem, že Jeff Bezos do důchodu neodchází. Má velký kapitál a vesmírnou společnost Blue Origin. Amazon poskytuje cloudový computing. Tohle bude mít spojitost.
Jeff Bezos je trochu přehlížená osoba, bohužel. Musím říci, že má mnoho výhod oproti Stevu Jobsovi, Billu Gatesovi, Elonu Muskovi, Marku Zuckerbergovi i Jacku Ma. Všichni to jsou velikáni, ale co udělal Jeff Bezos s Amazonem a zároveň jaké si zachoval jméno, to je opravdu jedinečné.
V tomto článku chci ukázat ale mnohem víc jedinečností. Chci vám ukázat krok za krokem o čem a jak jsem přemýšlel já, zatímco novináři a jiní investoři se věnovali tématům a otázkám úplně jiným.
Přehlížená kreativní destrukce
Kreativní destrukce je pojem z ekonomiky, který spočívá v tom, že je záměrně zničeno něco starého a horšího, aby se uvolnilo místo pro něco nového a lepšího.
Steve Jobs, zřejmě ten největší velikán všech velikánů, je známý svými myšlenkami kreativní destrukce. Narozdíl od Microsoftu, který velmi zaspal přechod z počítačů na tablety a mobilní telefony, stejně jako neinovoval do posledních let v oblasti cloudových úložišť a cloud computingu, tak Apple jde směrem kreativní destrukce i po tragické smrti Steva Jobsa.
Příkladem může být tajný projekt N421, který se v roce 2021 ukázal jako nový produkt Applu v podobě brýlý s rozšířenou a virtuální realitou. Hovoří se o tzv. iPhone killer produktu – tedy brýle budou zřejmě dalším trendem, který řadu aplikací a služeb přesune z telefonu právě do inovativních okulárů.
Apple nezůstal pozadu a nečeká až konkurence představí takový produkt, který bude snižovat prodeje iPhone – což je hlavní vlajková loď pro Apple. Naopak, inovuje a přináší další a další produkty, které boří status quo.
Toho si jako uživatel i investor velmi cením.
Proč nekupovat akcie Apple
Proč ale nekupovat akcie Apple, to je otázka, že?
Investovat dnes do společnosti Apple znamená nakoupit akcie APPL, které už ten největší růst mají zřejmě za sebou. Podívejte se na graf ceny. Zajímavá cena Applu byla před 5 lety, kdy stála akcie pod 20 dolarů. Mohla udělat 10X, např. z 15 dolarů na 150 dolarů. To je skvělé! To vše se stalo během pouhých 5ti let.
Jak pravděpodobné je, že Apple udělá z ceny akcie 150 dolarů desetinásobek, tedy akcie by stála 1500 dolarů? Když při tom vezmeme v úvahu, že tržní kapitalizací Apple s hodnotou přes 1 miliardu USD je jednou z největších společností na světě. Zvládne tento cíl udělat za dalších 5 let?
Pravděpodobné to příliš není. A to ani tehdy, pokud se mu podaří zavést nový trend brýlí s virtuální a rozšířenou realitou jako next big thing.
Právě z těchto důvodů hledám v akciovém trhu společnosti, které mají potenciál k růstu, tak jak ho měl Apple před 5 lety.
Akcie Apple rozhodně patří do portfolia hodnotových i růstových investorů.
Avšak pro dynamické investory, kteří hledají zhodnocení několika X, Apple nebude vhodnou společností.
Apple znají všichni, že? Tak nebude lepší investovat do společnosti, kterou nikdo moc nezná?
Příběh Steva Jobse skutečně zná mnoho lidí, a to také díky filmovému zpracování a mediálnímu posouvání témat. Je to zvláštní, ale příběh Jeffa Bezose není tak známý a ještě se najdou mnozí, kteří si ho ani s Amazonem nespojí.
Bohužel. Bohudík!
Po stopách Jeffa Bezose
Jeff Bezos je americký podnikatel, zakladatel internetového portálu a zasílací služby Amazon a jeden z nejbohatších lidí na světě. Jedním z důvodů, proč je Amazon tak úspěšný, je Bezosův svérázný přístup k podnikání.
“Věříme, že základním měřítkem našeho úspěchu bude hodnota pro akcionáře, kterou dlouhodobě vytváříme. Tato hodnota bude přímým důsledkem naší schopnosti rozšířit a upevnit naši současnou vedoucí pozici na trhu. Čím silnější je naše vedoucí postavení na trhu, tím silnější je náš ekonomický model.” – Jeff Bezos k akcionářům.
Sledovat podnikatelské kroky Jeffa Bezose je velmi cenné, jak pro podnikatele, tak pro investory. Bezosovi se podařilo udělat z Amazonu dominantní společnost především pomocí kreativní destrukce.
- Identifikuje rychle rostoucí trend.
- Přijde se způsobem, jak tento trend využít a mít z něj zisk.
- Dominuje konkurenci od základu radikálními inovacemi.
Na počátku 90. let zaznamenal Bezos rychlý růst internetu a snažil se zjistit, jak by mohl tohoto trendu využít. Rozhodl se pro prodej knih a v roce 1994 založil projekt s názvem Amazon.
Jakmile začal Amazon pomalu růst, sáhl po radikální inovaci. Postupem času rozšířil Amazon tak, že dnes na něm koupíte vše od tužky na psaní, přes pračku, robotický vysavač až po léky jako v lékárně.
Od patentování nákupu “na jeden klik”, přes rychlé skladovací služby, které umožní zákazníkům nakoupit téměř vše zhruba za jeden den, k integraci vlastní logistické služby. Tomuto se v technologickém světě říká vertikální integrace.
Jeff Bezos je expertem nejen v expanzi, ale především v propojování.
Amazon Web Services
Amazon není ale jedničkou jen, co se zasílacích služeb týče. Před několika lety si Bezos všiml dalšího rychle rostoucího trendu – webhostingu, cloudu a big data. Jelikož na trhu nikdo nedominoval, chytil se příležitosti.
Spolu se svým týmem vytvořil Amazon Web Services – jednodušší a rychlejší způsob hostování webových serverů i aplikací.
Dominuje tak i webhostingu po celém světě a v odvětví poráží takové giganty, jakými je Microsoft, Google i IBM.
V současné době generuje AWS více než 9 miliard dolarů ročně. Jedná se o službu, která kromě firemní klientely bude zajímavá i pro oblast gamingu a jednotlivých spotřebitelů/uživatelů. Budoucnost AWS je v obrovském skrytém trendu, který bude viditelný během 3-5 let.
Projekt Kuiper
Projekt Kuiper je momentálně dalším krokem Jeffa Bezose k tomu, aby dominoval v dalším odvětví – samotném internetu.
Tohle je největší projekt, do kterého se kdy Bezos pustil. Pokud si uvědomíme v celém měřítku, do jakých hodnot a čísel se můžeme dostat, může to být až děsivé.
Téměř 4 miliardy lidí mají omezený nebo žádný přístup k internetovému připojení, a v tom Bezos vidí obrovský potenciál.
Bezos dokonce odstoupil z funkce CEO Amazonu, aby se mohl naplno věnovat tomuto projektu. Proč by odstupoval z Amazonu po 27 letech, když je Amazon na vrcholu svého působení?
V tom musí být něco ještě většího než je Amazon.
Celý nápad projektu Kuiper spočívá v tom, že se bude přenášet internet z oběžné dráhy vesmíru přímo k lidem bez ohledu na to, kde na planetě se zrovna nachází. Bloomberg nazývá tuto technologii jako “internet z nebes”. Nedávno dostal projekt FC Kuiper zelenou k vypuštěný 3 236 satelitů vysílajících internet do vesmíru.
Jedna z největších inovací během následujících 5 let
Představte si, že už nikdy nebudete muset hledat připojení a hesla k jiné WiFi a budete mít nonstop přístup až k 12x rychlejšímu internetu. A to za pouhých 8,25 $ měsíčně. Miliony zákazníků ochotných za takovou službu zaplatit, představují potenciální obrovské zisky pro Bezose a jeho investory.
Projekt Kuiper navíc zcela eliminuje potřebu drahých mobilních věží, neefektivních sítí podzemních kabelových vodičů, modemů a síťových zařízení.
Jedná se o jednu z největších inovací, které lidstvo čeká během následujících 5 let. Ve vyspělém světě tuto inovaci tak silně nepocítíme, jako lidé v ekonomicky slabších zemí, případně dokonce v zemích, kde není internetové připojení běžné pro obyčejné lidi.
Pro západní civilizaci to bude představovat modernější systém dostupnosti Internetu, a to jak v rychlosti, bezpečnosti tak uživatelské přívětivosti. Navíc se zvyšujícím se objemem přenášení dat v souvislosti s přibývajícím IoT (Internet věcí), to bude užitečné i pro západní svět.
Revoluce VLEO
Bezosův projekt Kuiper funguje díky nové revoluci ve VLEO (zkratka z anglických slov Very Low Earth Orbit Transmission), která de facto zajišťuje přenos na velmi nízké oběžné dráze Země.
Klasické satelity se nacházejí na oběžné dráze ve vzdálenosti cca 22 000 mil nad zemským povrchem. Směrovače projektu jsou však mikrosatelity o velikosti lednice, které se nachází na nízké oběžné dráze Země vzdálené pouhých 210 mil.
Jeff Bezos má již nyní povolení k vypuštění 3 236 takových mikrosatelitů. Docílit toho může skrze svou vesmírnou společnost Blue Origin, která vyrábí raketové lodě, co by dokázaly tyto “mikro routery” na nízkou oběžnou dráhu dopravit.
VLEO pro armádní účely
VLEO dává například ale i obrovskou potenciální taktickou výhodu americké armádě. Jak vysvětluje síť Bloomberg, v současné době se na bojišti využívají velké geostacionární satelity, které by mohly být zastaveny jedinou raketou. To by mohlo zanechat americké jednotky bez možnosti vzájemné komunikace.
Naopak, vyřazení několika satelitů v obrovské konstelaci projektu Kuiper by bylo nejen téměř nemožné, ale pokud by se tak stalo, neohrozilo by to systém. Zakázka na zásobování vojáků na bojišti rychlou a nekompromisní internetovou službou by přinesla do Bezosova projektu další miliony dolarů.
Vypouštění satelitů a povolení FCC
Bezosův projekt získal zelenou na vypuštění satelitů od FCC (The Federal Communications Commission), která se stará o jurisdikci v oblastech širokopásmového přístupu, spravedlivé hospodářské soutěže, využívání rádiových frekvencí, odpovědnosti médií, veřejné bezpečnosti a bezpečnosti vlasti. To vše za předpokladu, že splní dvě podmínky.
- Projekt Kuiper musí mít 50% svých satelitů na oběžné dráze do konce července 2026.
- Projekt musí mít do roku 2029 na oběžné dráze zbytek schválených 3 236 satelitů.
Příležitost pro investory
Splnění podmínek v termínu by nemělo být žádným problémem. Již teď má Bezos vše, co k tomu potřebuje.
Zajímavé je, že se o tomto projektu spíše nemluví a média směřují pozornost k vesmírné turistice, misi na Měsíc a vyslání dalších průzkumných družic na Mars a konečně také vyslání lidské posádky na Mars.
O novém způsobu připojování na Internet málokdo slyšel a je to mediálně téma nezajímavé.
To však je ukázkou toho, že se jedná o přehlíženou příležitost, která společnostem a investorům přinese obrovské peníze. Změnu, kterou to způsobí, je totiž skutečně enormní.
Mnozí sledují aktivity Elona Muska a jeho prohášení o možném zapsání společnosti SpaceX na burzu. Už dnes ale na druhou stranu vznikají diskuze o tom, že nacenění SpaceX bude šílené.
Pozorně jsem sledoval vývoj akcií Virgin Galactic. Příležitosti tam určitě jsou. Média však opět směřují pozornost pouze a jen na vyslání lidské posádky na oběžnou dráhu a vesmírný turismus. Jiný potenciál společnosti v rámci firemních zakázek se nediskutuje (bohužel).
Budou Blue Origin akcie na burze?
Blue Origin je soukromá společnost Jeffa Bezose, která má privátní investory. Prozatím se veřejně nemluví o tom, zda a případně kdy by mohla jít na burzu. Pro investory, kteří by chtěli využít trendu, tak musí investovat jinak, resp. jinam.
Kam tedy investovat?
Určitou alternativou je investice do společnosti Amazon, tedy nákup akcií AMZN. Lze předpokládat, že určité spojení Blue Origin a Amazonu bude fungovat na bázi kontraktů, poskytování služeb (např. v rámci Amazon projektu AWS). Avšak nedomnívám se, že by toto mohlo nějak zásadně ovlivnit vývoj akcií Amazonu. Navíc mají obdobný „problém“ jako akcie Applu, jsou tedy poměrně drahé a zažily už svůj největší růst. 10X pravděpodobně během následujích 5ti let neudělají.
Čekat na akcie SpaceX, konkurence, která bude s Elonem Muskem velmi silná, je sice alternativa, ale vzhledem k obrovské poptávce a mediálnímu zájmu si myslím, že to nakonec tak úžasná příležitost pro běžné investory nebude. Navíc nejistá, protože nevíme, kdy akcie SpaceX budou veřejně obchodovatelné.
Pozornost investorů tak musí směřovat jinam.
Konkurence
Jeff Bezos však není jediným miliardářem, který se snaží ovládnout svět internetu. Dělá to skrze svoji společnost Blue Origin, ale také skrze Amazon. Ten v roce 2021 koupil celý satelitiní tým Facebooku ve snaze konkurovat nejen společnosti SpaceX, která je mediálně nejznámější.
Facebook veřejně vystoupil už v roce 2018, kdy zmínil, že bude velmi důležité, aby lidé ze všech částí světa měli snadný přístup k internetu. Satelitní internet bude hrát důležitou roli. Facebook vyvíjel projekt s drony pro internetové připojení, ten však po experimentech ukončil jako neúspěšný a aktuálně nejsou příliš dostupné informace o dalších krocích společnosti.
Facebook tehdy spolupracoval s Airbusem na vývoji speciálních dronů.
Přestože Facebook prodal svůj satelitní tým Amazonu, je dosti nepravděpodobné, že by zahájil nějakou přímou spolupráci s Amazonem v oblasti poskytování internetu. Facebook je dostatečně silný a má dostatek zdrojů, aby si tuto agendu řešil sám. Ze zkušenosti předchozích podnikatelských kroků Marka Zuckerberga lze uvažovat o akvizici již vyvíjeného produktu či služby.
Alphabet / Google
V roce 2014 koupil Google společnost Titan Aerospace, která vyvíjela drony se solárními panely. Projekt byl však ukončen jako neúspěšný. Dalším projektem Googlu za účelem poskytnout internet skutečně všem byl projekt Loon – horkovzdušné balóny, které hrají roli „satelitů“. Projekt byl také ukončen a uzavřen jako neúspěšný.
Google je známý svými experimentálními projekty a není pro něj nezvyklé ukončit je a označit za neúspěšné. Společnost má stále potenciál na to, aby v této oblasti hrála významnou roli.
OneWeb
Další, kdo viděl v odvětví velký potenciál, byla společnost OneWeb, dříve známá jako WorldVu Satellites. Ta také získala povolení od FCC a spouští satelity za účelem poskytovat “vesmírný” internet a budovat světovou komunikační síť ve vesmíru. Měla v plánu vypustit 650 satelitů na nízkou oběžnou dráhu. Stihly vypustit pouze několik satelitů, když v březnu 2020 nezískaly další prostředky, ztrpěly problémy skrze Covid-19 krizi a japonský investor Softbank je dále nepodpořil. Společnost vyhlásila bankrot a funguje nyní v omezeném provozu.
Virgin Galactic
O společnosti Richarda Bransona se ve spojitosti s vesmírným internetem příliš nemluví, mediálně je přitažlivý turistickými lety do vesmíru. Osobně si však myslím, že Virgin Galactic (na burze pod značkou SPACE), resp. nově vznikající entita Virgin Orbit (je ohlášen vstup na burzu), sehraje významnou roli a nabízí se spolupráce s některými běžícími projekty.
SpaceX
Elon Musk, zakladatel společnosti Tesla, spustil vlastní satelitní internet. Používá přesně ten stejný model jako Bezosův projekt Kuiper, a to vše za stejným účelem – pokrýt Zemi levným a rychlým internetem.
A zatímco Bezos má Blue Origin pro odpalování raket, Elon má svou vlastní vesmírnou společnost SpaceX. Musk si zajistil i svůj spravedlivý podíl ve schválení k vypuštění satelitů na oběžnou dráhu od FCC a zavázal se investovat do projektu více jak 10 miliard dolarů. S obdobnou částkou počítá i Jeff Bezos v rámci projektu Kuiper společnosti Blue Origin.
Výhodou, kterou vidí Amazon ve svém projektu Kuiper narozdíl od projektu Starlinku od SpaceX je právě anténa. Velikost, funkčnost, cena a dostupnost pro snadnou celosvětovou distribuci.
Potenciál vesmírné ekonomiky
Investiční banka Morgan Stanley věří, že nová vesmírná ekonomika bude mít hodnotu více než 1 bilion dolarů ročně. Odvážnější odhady vidí tuto hodnotu i na téměř 3 bilionech dolarů a oprávněně se věří, že je toto odvětví potenciálně největším technologickým trendem příštího desetiletí.
Akcie Blue Origin nejsou stále veřejně obchodovatelné, a tak jsou investorsky nejzajímavější společnosti, které budou koupeny Amazonem či jinou společností, ke které má Jeff Bezos velmi blízko.
Technologické start-upy
Když se vrátíme zpátky k Jeffu Bezosovi, tak zjistíme, že má silné tendence spolupracovat a využívat externí zdroje. V Amazonu to byla ukázka akvizic, které společnosti pomohly ovládnout trh a držet dominantní postavení během tolika let.
Blue Origin má schválené satelity, může tedy jednoduše řečeno Internet vysílat. Nemá ale vyřešené, jak budou lidé Internet přijímat.
Existuje tak jedna překážka, která celý projekt Kuiper brzdí – technologie antény pro samotné domácí terminály.
Tedy jinými slovy to, jak budou domácnosti a všichni uživatelé přijímat internetové připojení.
“Naším cílem bylo zajistit, aby naše anténa byla masově vyráběná výrobci běžných obvodových desek, což nám umožní využít výhod úspor z rozsahu a vyrábět miliony za nízké náklady” – Nima Mahanfar, vedoucí vývojář hardware a antény pro projekt Kuiper.
Proč nevyvine Amazon nebo Blue Origin tuto technologii sám?
Předpokládá se totiž, že místo toho, aby Bezos ztrácel další čas vymýšlením této technologie a zpomalením celého projektu, tak přenechá řešení dílčích záležitostí na jiných společnostech, které poté raději koupí.
Z historie je patrné, že způsob akvizic byl pro Amazon velmi úspěšný.
V roce 2012 Amazon koupil málo známou společnost Kiva Systems za 775 milionů dolarů. Následně značku přejmenoval na Amazon Robotics a velmi ji připnul k mateřské společnosti Amazon.
To samé Bezos udělal i s online prodejcem obuvi Zappos a dalšími společnostmi prodávajícími spotřební zboží. Tyto velké akvizice Amazonu umožnily vyrábět si vlastní produkty, které následně prodávaly na Amazon.com. Dat měly od registrovaých prodejců neuvěřitelně mnoho a poté už stačila vhodná akvizice.
Technologie antény
Technologie antény, příjmu a distribuce internetového připojování je oblast, která má obrovský potenciál přivést technologický start-up buď k obrovskému růstu anebo směrem k akvizici.
Pro investory je toto ta největší příležitost k investici v poměru cena/příležitost, kterou mají v oblasti VLEO. Pokud chcete investovat do trendu nové distribuce internetu, pak doporučuji jít směrem malých technologických start-upů v oblasti „antény“.
Dnes jsou dohledatelné společnosti, které mají potřebnou technologii na splnění cíle, který Jeff Bezos potřebuje, aby využil vyslané satelity.
Dobrá zpráva pro investory je, že se doposud jedná o relativně malé společnosti, které otevírají dveře k investici do Bezosova projektu, aniž by investoři museli dávat obrovské částky – kdyby chtěli kupovat akcie Amazonu.
Záměrně v tomto článku nebudu zmiňovat žádné další konkrétní názvy společností. Pozorný investor si je dohledá sám a provede vlastní průzkum. Záměrně nezmiňuji ani konkrétní zdroje, abych učinil průzkum obtížnější – přece jenom některé informace se pouštějí veřejně ven obtížněji. Děkuji za pochopení.
Záměrem tohoto článku bylo ukázat vám linii myšlenek, ve kterých přemýšlím a jak hledám nové příležitosti k akciovým investicím. Kromě pravidelného investování do hodnotových akcií se věnuji právě oblasti vyhledávání akcií, které mají potenciál velkého růst ceny podpořené globálními trendy a technologickými inovacemi.
Do akcií investuji přes brokera Degiro (recenze Degiro).
Investování zahrnuje rizika ztrát. Investujte jen takové peníze, které si můžete dovolit ztratit. Investujte opatrně. Článek a veškeré informace slouží ke vzdělávacím účelům a nejsou investičním doporučením.